Monteverdi: "Vespro della Beata Vergine" (Mariavesper)

Barokkfest 2025 åpner med det første storslåtte kirkemusikkverket i mektig versjon!

Monteverdis såkalte “Maria-Vesper” er et av de første store kirkemusikkverkene – og forsatt et av de mest praktfulle!

Monteverdi, blant annet kjent som ansvarlig for musikken i Markus-katedralen i Venezia, ga ut sin samling med musikk for “Vesper” i 1610. Noen år før hadde han fullført det som mange regner som den første operaen i historien, “Orfeo”. Hans nye kirkemusikk-verk var spesielt tiltenkt kveldsgudstjenesten vesper, en kloster-tidebønn som mange plasser var så godt besøkt av publikum at det lignet mer på en konsert enn på en kveldsbønn. I Venezia skal det å besøke kirkesangen ved klostrene, hvor de unge nonnene sang, ha vært nesten mer populært enn å gå i operaen.

Monteverdi brakte operaens fargesprakende tonespråk inn i kirkemusikken og skapte et utrolig mektig klangunivers. Som i renessansens malerkunst i Italia, hvor malerne fikk frem forskjellene mellom lys og mørke, fremhever den italienske Monteverdi kontrastene i musikken på mesterlig vis. Orkester Nords fremføring, med solister fra blant annet Norge og Italia som kjenner Montverdis musikk til fingerspissene, legger særlig vekt på nettopp disse kontrastene som vi også kjenner fra renessansens kontrastfylte malerkunst.

Opplev Monteverdis storslåtte Maria-Vesper, full av sydlandsk glød og følelser, i Trondheims egen Maria-kirke Vår Frue kirke – midt i den nordiske vinternatten.


Et varmt og trollbindende program står på plakaten når det spanske ensemblet «Accademia del piacere» kommer tilbake til Barokkfest. Det blir rik vokalmusikk og en musikalsk reise i tid når musikk fra samlingen «Cancionera de la Colombina» fremføres i Vår Frue kirke.

Dette utsøkte manuskriptet med vakker kalligrafi-skrift ble mest sannsynlig skrevet for hertughuset Medina Sidonia, helt ved sørspissen av Spania, en av Europas mektigste. «Accademia del piacere» henførte publikum enormt sist gang de gjestet festivalen. Gå ikke glipp av denne konserten hvor de gjenskaper en kongelig praktfeiring fra et av de rikeste hoffene i Renessansens Europa – en drømmende og praktfull musikkverden.