«Elias» av Felix Mendelssohn - et mektig oratorium

Opplev oratoriet Elias i all sin emosjonelle dybde og musikalske briljans. Gjennom musikkens kraftfulle dramatikk og gripende melodier fortelles historien om de viktigste hendelsene i profeten Elias liv. Her opplever du et kor på rundt 180 sangere, orkester og noen av vårt tids fremste solister.

Mange kunstneriske krefter i sving når konserten Elias - et mektig oratorium går av stabelen i Nidarosdomen. På bildet er fra øverst til høyre Nidarosdomens oratoriekor (foto: BERRE), Nidaros domkor (foto: TITT Melhuus), i midten Brita Sjöberg (foto: Jana Pavlova), øverst til høyre Trondheimsolistene (foto: Nicolaj Lund), Trondheim Vokalensemble (foto: Ole Wuttudal), Luftforsvarets musikkorps (foto: Håvard Madsbakken).

Til syvende og sist handler det om mennesket Elias

Oratoriet «Elias» er en fortelling om et land i tørke, om sult og nød. Det er historien om strid og hevnaksjoner mellom folk som tilber ulike guder - en historie som er utdatert og brennaktuell på samme tid. Og mest av alt er det fortellingen om Elia, som får en altfor stor oppgave i fanget – å få hele folket til å vende om, og tro på én og samme Gud.

Hvordan har det seg at disse grusomhetene har blitt til et av vår tids vakreste og mest gripende oratorier? Hvorfor var det akkurat historien om Elia som ga Mendelssohn slik inspirasjon?

From

Kanskje handler det om hovedpersonen selv – Elia – og hans indre reise på vei til målet.

Vi kunne sikkert ønske oss at Elia er denne historiens helt, slik som i eventyrene. Et tvers igjennom fromt og godt menneske som alltid tar de riktige valgene, og som til slutt får sin belønning.

Av og til er det slik. Da Elia ber tre ganger for den døende gutten i Sarepta, og gutten våkner til liv, eller da han tre ganger ber om regn, etter tre år med tørke, og himmelen til slutt åpner seg og skyller etterlengtede skurer over landet. Begge disse hendelsene fører til takknemmelighet og jubelrop, fra en sørgende mor som hadde mistet alt håp og fra et folk som har lidd store tap.

Tre gode gjerninger – et ønske oppfylt.

Hovmodig

Men vi møter også andre sider ved Elia. Vi møter en mann som ler og spotter dem som tilber fjellets guder og skogens guder og det mørkeste kapittelet i Elias liv er da han gir ordre om at alle som ikke vender om til hans Gud skal straffes med døden. Hvor er det blitt av mannen som forkynte at Gud er nådig, barmhjertig, tålmodig og full av godhet? Og hva har hendt med denne nådige og barmhjertige guden?

Selverkjennende

Etter dette får Elias en dødsdom over seg, og han flykter ut i ørkenen og gjemmer seg.

Og det er her, alene i ørkenen, at Elias kommer med en selverkjennelse:

«Nå er det nok, Herre! Ta mitt liv!

For jeg er ikke bedre enn fedrene mine.

Jeg fortjener ikke lenger å leve, mine dager er forgjeves.»

Han har vist brennende iver for Herren, men han har også tatt mange liv, og han har ikke lykkes i oppdraget sitt.

Det som for Elia oppleves som et bunnpunkt er i historien et viktig vendepunkt- nå ser vi mennesket Elia. Hans evne til refleksjon og selvinnsikt, og hans erkjennelse om at han ikke kan sette seg over andre, gjør det lettere for oss å se at han har handlet i god tro med de beste intensjoner.

Mendelssohn var inspirert av Bachs oratorier og pasjoner. Det kan vi tydelig høre, blant annet i satsen «Es ist genug», som er nærmest en kopi av arien «Es ist vollbracht» fra Bachs Johannespasjon. Men i motsetning til Bachs oratorier, der en evangelist forteller historien sett utenfra, lar Mendelssohn hovedpersonen selv fortelle store deler av sin historie. Dette gjør at vi kommer tettere på Elia, og kanskje er det nettopp dette grepet som gjør det mulig for Mendelssohn å skrive så ekspressivt som han gjør. Den ytre historien er der som en viktig ramme for verket, men til syvende og sist handler det om mennesket Elia.

*I tidligere oversettelser av Bibelen brukte man navnet Elias – derav tittelen på verket - mens det i dagen bibeloversettelse heter Elia.

Karen Haugom Olsen, dirigent

Karen Haugom Olsen er domkantor i Nidarosdomen. Hun dirigerer Elias - et mektig oratorium sammen med Michael Käppler. (Foto: Sophie H. Knigge)

Solister og dirigenter: Fra venstre Florian Götz (foto: Felix Broede) , Marianne Beate Kielland (foto: David Dawson), dirigent Karen Haugom Olsen (foto: Sophie H. Knigge), Daniel Johannsen (foto: Marcel Plavec), Lorenz Fischer (foto: Karina Lein), Berit Norbakken (foto: Daniel Lilleeng), dirigent Michael Käppler .

Solister i verdensklasse

Noen av vår tids fremste solister er med i «Elias»:

Florian Götz er fast gjest ved Leipzig-operaen, statsteatrene i Darmstadt, Karlsruhe og Nürnberg, samt ved Concertgebouw Amsterdam, DeSingel International Arts Centre i Antwerpen og Konzerthaus Berlin.

Berit Norbakken er en av Skandinavias ledende sopraner. Hun er jevnlig med i fremføringer av oratorier, lidenskaper og messer, og arbeider med ledende ensembler, orkestre og dirigenter i store konsertsaler over hele verden.

Marianne Beate Kielland Grammy-nominert og en en av Europas fremste klassiske sangere, og dukker jevnlig opp i konsertsalene i Europa, Japan og Amerika.

Daniel Johannsen gjør, blant annet, som en av de mest ettertraktede Bach- gjesteopptredener i de store musikksentrene i Europa, Nord-Amerika, Japan og Midtøsten og på en rekke festivaler.

Lorenz Fischer - sopran i Nidarosdomens Guttekor i tre år.

Les om og hør Lorenz Fischer øve til konsert - yngstemann i et stjernespekket ensemble

Lorenz (13) synger med verdensstjerner i Nidarosdomen

Lørdag 19. oktober blir en helt spesiell dag for 13-åringen Lorenz Fischer. Da er han en av solistene i «Elias» sammen med 180 sangere, orkester og noen av vårt tids fremste solister!

Les mer

Medvirkende

Florian Götz Elias bass

Berit Norbakken sopran

Marianne Beate Kielland mezzo

Daniel Johannsen tenor

Lorenz Fischer guttesopran

Trondheim Vokalensemble

Nidarosdomens oratoriekor

Nidaros domkor

Singakademi Dresden

Luftforsvarets musikkorps

Trondheimsolistene

Alex Robson konsertmester

Brita Sjöberg orgel

Karen Haugom Olsen dirigent

Michael Käppler dirigent