Orgelets julekonsert

100 ordinær | 50 honnør | gratis for barn og studenter

Det har blitt en tradisjon å fremføre Olivier Messiaens orgelsyklus «La Nativité du Seigneur» (Herrens fødsel) i romjulen i Nidarosdomen. Stykket er det mest kjente og fremførte av Messiaens orgelverk, og gir fortellingen om julens under en helt egen tilnærming gjennom sitt særegne tonespråk.

«La Nativité» består av ni satser, som beskriver sentrale gestalter i julefeiringen, så som jomfru Maria, gjeterne, englene og de hellige tre konger, i tillegg til teologiske tema som Ordets evige fødsel og den lidende Kristus.

«Lys og varme» kunne jeg ha sagt, hvis ikke Åge hadde sagt det før meg

Her maler Messiaen opp levende bilder av det karrige ørkenlandskap med kameler i karavan, englenes sprudlende Gloria på julenatt og ikke minst Marias lovsang i den avsluttende improvisatoriske toccataen, hvilken representerer julens mest sentrale budskap: Gud med oss.

Brita Sjöberg er domkantor i Nidarosdomen. Hun spiller denne romjulskonserten. Slik beskriver hun Messiaens musikk og hvorfor ingenting sier så mye «god jul» til henne enn denne:

Messiaens musikk er en helt særegen klangverden, noe som kjennetegner en riktig god komponist.
Både rytmisk og harmonisk ligner det ikke på noe annet. «Lys og varme» kunne jeg ha sagt, hvis ikke Åge hadde sagt det før meg.
Messiaen foreskriver registreringer som gir lyse, diskantfylte, lette akkorder noen steder, og varme, store, fyldige akkorder andre steder.
Hans rytmikk bygger på blant annet indisk dans og fuglesang.
Noen steder maler han opp evigheten gjennom veldig langsomme tempi, rytmer. Andre steder er det lekent og fylt av jomfru Maria og gjeternes glede over Jesusbarnet.
Foto: Ina Stenvig

Musikken til Olivier Messiaen setter meg i en helt egen julestemning. Gjeterne spiller på fløyte i det karrige ørkenlandskapet. Det er natt, stjerneklart. For meg sier ingenting «god jul» så mye som den siste E-dur akkorden i «La nativité». Det er majestetisk, voldsomt medrykkende, lidenskapelig musikk!!

Messiaen henter inspirasjon fra forskjellige steder. Først og fremst fra den kristne tro og tanken om en evig allmektig Gud.
I tillegg er naturen og spesielt fuglesang en viktig inspirasjonskilde for Messiaen. Han tenker at det gudommelige vises gjennom naturen, gjennom fuglene.
Vanlige rytmer som 4-fjerdedels takt passer ikke for å beskrive engler eller Gud. Det må fri rytmikk og ujevne taktarter til for å beskrive det ubeskrivelige.
Foto: Karina Lein