En drøm går i oppfyllelse
– Å være i Nidarosdomen er helt spesielt. Nasjonalhelligdommen gjør noe med deg, sier Sunniva Eliassen. Nå skal hun gjøre noe hun lenge har drømt om.
Hvis det var en plass hun skulle ønske seg å komme til for å fremføre Matteuspasjonen av Johann Sebastian Bach, så var det i Nidarosdomen. Nå går drømmen i oppfyllelse.
– Å komme inn i Nidarosdomen er en glede. Selv kjenner jeg på en ydmykhet, sier hun.
I Matteuspasjonen tonesetter Bach lidelseshistorien frem til fra Jesus forteller disiplene at han vil bli korsfestet, til marsjen opp mot Golgata, korsfestelsen, til død og begravelse.
– Å få synge i Matteuspasjonen i dette rommet, det blir fint og veldig sterkt, sier Eliassen.
Hun er mezzosopran og en av fem solister i verdensklasse som er med i påskedramaet om Jesus lidelse, korsfestelse og død i Nidarosdomen 16. og 17. mars. I tillegg deltar 150 sangere fra Nidarosdomens oratoriekor, Nidaros domkor og Nidarosdomens jentekor, samt barokkorkesteret Oslo415.
En gang tidligere har hun vært med i Matteuspasjonen, i Tyskland for ti år siden.
– Det var som om taket i katedralen åpnet seg, skildrer hun.
Tatt inn i historien
For Sunniva Eliassen rager Matteuspasjonen høyt blant verdens musikkverk, om ikke aller høyest.
– Verket er veldig billedlig skrevet. Det er komplekst, med dobbelt orkester og både dobbelt og tredobbelt kor. Fra den første korsatsen blir vi tatt inn i den enorme historien vi skal fortelle, peker hun på.
Lidelseshistorien om Jesus død og korsfestelse er en historie mange av oss kjenner til.
I Matteuspasjonen kommer betraktninger fra ulike hold frem. Evangelisten forteller historien, og Eliassen og de andre solistene kommer med sine betraktninger om hvordan dette ser ut fra sin rolles ståsted. Koret representerer folkemengden.
Orkesteret understreker handlingen.
– Når for eksempel forhenget revner, hører du du det fra øverst til nederst i orkesteret, peker hun på.
Mange vil nok også kjenne igjen melodiene, ikke minst hvis du har sunget i kor eller vært i kirka.
– En av dem er aftenbønnen jeg synger for mine barn, «Nå lukker jeg mitt øye» og «Velt alle dine veie».
Men, også uten dette bakteppet mener hun at folk kan oppleve den sterke historien, takket være Bachs musikk.
– Om du ikke forstår et ord eller bryr seg om hva det synges om, vil det likevel være en opplevelse, ikke minst når du opplever den i Nidarosdomen, understreker hun.
– Musikken er vanvittig fin, sier Sunniva Eliassen.
Hvis du aldri har hørt Matteuspasjonen, slik mange av oss kanskje ikke har, har du nå ifølge Sunniva Eliassen en unik sjanse.
– Ja, det er ikke så vanlig at den settes opp i Norge. I Tyskland kan du gå inn i hvilken som helst kirke langfredag og høre Bachs pasjoner.
Hun ser også på Matteuspasjonen som en fin inngang til påska, og at den er like aktuell i dag som da den ble skrevet på 1700-tallet.
– Ja, den handler om Jesus sin død, men samtidig handler den om oss alle. Denne musikken er en fin måte å reflektere over det å miste, peker hun på.
At det også er mye trøst i musikken, uansett hvor du befinner deg i livet, er hun heller ikke i tvil om.
– Jeg er vokst opp med historien. Min far er kirkemusiker, og vi hørte mye på Bachs pasjoner. Allerede da lå de mitt hjerte nært, smiler hun .
– Større enn Sunniva
Hun studerte i Lübeck i Tyskland, til byen Bach i sin tid gikk mange mil til for å hente inspirasjon fra Dietrich Buxtehudes orgelmusikk.
– Jeg kom nær røttene til deres musikk, forteller hun.
Hun var ikke i tvil om at det var barokkmusikk hun ville spesialisere seg innen.
Hun er veldig glad i Bachs musikk, brenner for den.
– Gjennom den kommer jeg i kontakt med noe, kall det gjerne guddommelig, noe som er større enn Sunniva.
For at flest mulig skal få øynene opp for musikken hans, arrangerer hun Norges eneste og verdens nordligste Bach-festival hjemme i Harstad.
Å kjenne Bach fra før trenger du slett ikke ifølge henne for å komme inn i musikken. Nei, den er for folk flest, det er hun ikke i tvil om.
– Noen sammenligner den med mat, og at Bachs musikk ikke kan kalles en dessert. Nei, den er absolutt en hovedrett med mange ingredienser. Den er en rett du aldri blir lei av, og den er lettfordøyelig.
Hun viser til at forskning har pekt på at barokkmusikken er naturlig med tanke på menneskets hjerterytme.
– Vi trenger denne musikken, den minner oss om noe nært vi kjenner igjen fra starten på livet.
Allsang med denne under Matteuspasjonen.
Nå går altså drømmen om Matteuspasjonen i oppfyllelse, og hun er takknemlig for at det realiseres. Ikke minst er hun glad for å arbeide med dirigent og domkantor Karen Haugom Olsen.
– Hun er så dyktig! Det er en veldig stor jobb for et kor for å få dette sammen, det står stor respekt for Karen og andre involverte her i Trondheim at dette gjøres!
Hun synes de som bor her i Trondheim er vanvittig heldige med å ha slike kor som i Nidarosdomen.
– Tenk å ha mulighet til å komme hit for å høre dem i sin kirke, ja det ville jeg benyttet meg av hvis jeg bodde her, sier hun.
Om du ikke er vant til denne type musikk, har du nå ifølge Sunniva mulighet til å oppleve noe du ikke ellers opplever.
– Når du hører den, vil du høre at den har noe på hjertet!
– Når jeg kommer inn i Nidarosdomen, kjenner jeg på en ydmykhet, sier Sunniva Eliassen.
– Noen tror på historien, andre ikke. I Japan har Bachs musikk fått en oppblomstring, selv om de har en helt annen religion. Denne musikken er så stor at det handler ikke om å tro eller ikke, og den er en viktig del av vår kultur. Den er også slitesterk, gjøres på nytt og på nytt og vi blir ikke ferdig med den, peker hun på.
Hun peker på at det blir en stereoeffekt når kor og solister spør og svarer hverandre.
– Det må bare oppleves, du må ikke gå glipp av dette!
Tekst og foto: Karina Lein, kommunikasjonsrådgiver, Nidaros domkirke