– Denne ettermiddagen fylles Nidarosdomen med lys og glad sommermusikk, lover domkantor Petra Bjørkhaug. Onsdag 8. juli er det duket for den andre konserten i Sommerens orgelserie.
Vi møter henne en sen ettermiddag i Nidarosdomen. Akkurat nå er det stille i kirkerommet. Noen stemmer summer, mennesker på vei til den daglige pilegrimsmessen i Johanneskapellet.
Sommeren ble ikke slik som planlagt. Sommerens internasjonale orgelserie med gjester fra inn- og utland, er blitt til Sommerens orgelserie. Onsdag 8. juli klokken 18.00 er det Bjørkhaugs tur til å fylle Nidarosdomen med musikk.
Folketone-inspirert
Til sommerens orgelseriekonsert har domkantor Petra Bjørkhaug i hovedsak valgt seg engelsk og fransk musikk.
– Jeg har alltid hatt sans for den engelske musikktradisjonen. Den er melodiøs, inspirert av den vakre engelske folkemusikken. Jeg vil tro at de engelske komponistene lot seg inspirere av folketonene når de skrev klassiske verker.
Kanskje inspirerer publikum meg til å ta en litt annen veiLevde og virket i Paris
Til konserten 8. juli byr hun også på musikk av belgiske Cesar Frank, som levde og virket i Paris på 1800-tallet.
– En av de største orgelkomponistene ved siden av Bach, peker Bjørkhaug på.
Av ham skal hun spille hans aller siste verk, choral i A-moll. Akkurat det traff noe i henne med det samme hun hørte det for første gang som student. Da hun etter noen år jobbet med verket igjen, opplevde hun livskraften i det enda sterkere.
–Språket hans er så rikt, så harmonisk, sier Bjørkhaug.
Livlig og lekent
Hun avslutter konserten livlig og lekent med to franske komponister, den aller siste beskriver hun som en repeterende bønn.
– Avslutningen blir kraftfull, hele orgelet tas i bruk, smiler Bjørkhaug.
Innimellom musikk av andre komponister, vil Bjørkhaug improvisere.
– Jeg har noen fortellinger i hodet som jeg arbeider med, men de blir kanskje ikke helt ferdig før jeg sitter på orgelkrakken i Nidarosdomen den kvelden. Kanskje inspirerer publikum meg til å ta en litt annen vei enn den jeg tenkte. Når jeg improviserer, blir det litt til etter dagen som er der, smiler Bjørkhaug.
Hun begynte tidlig å tenke på hvilken musikk hun skulle spille på denne konserten. Men med våren, lyset og fargene skjedde det noe, og hun valgte litt annerledes.
– Den som kommer på konserten onsdag ettermiddag, får høre «resultatet», smiler Bjørkhaug.
Også noe å bite i
Denne sommeren er det på grunn av koronasituasjonen mest norske publikummere på konsertene, men det har ikke påvirket oppsettet av musikken, forteller hun.
– Jeg ønsker å by de som kommer på litt ulike uttrykk, noe til glede, noe til ettertanke – vise orgelets ulike fasetter, ha med mest mulig klangfarger, sier Bjørkhaug.
Hun har valgt et tonespråk som hun ser for seg at folk umiddelbart kan like.
– Lys og glad sommermusikk, men også noe å bite i, lover Petra Bjørkhaug.
PROGRAM
Alfred Hollins (1865-1942): A Trumpet Minuet
Antonio Vivaldi (1678-1741): Våren (1. sats) fra De fire årstider
John Stanley (1712-1786):Voluntary nr. 9, G-dur
Herbert Howells (1892-1983): Master Tallis`s Testament/ Improvisajon
Cesar Franck (1822-1890): Choral nr. 3 i a-moll
Geoffrey O`Connor-Morris (1866-1964): A Celtic Melody/Improvisasjon
Eugene Gigout (1844-1925): Scerzo
Jehan Alain (1911-1940): Litanies